Tuesday 10 May 2011

Teknologi Manusia Silam


Berkenanan topik kat atas tu : saya terbaca satu buku yang berjudul Rahsia Khazanah Ilmu Pyracosmic... tertarik dengan salah satu topik yang dibahaskan iaitu Teknologi Manusia Silam.
berbalik pada topik utama, adakah anda kagum dengan teknologi yang ada pada zaman terdahulu??? sampai sekarang kecanggihan teknologi itu masih menjadi misteri.
kesan peniggalan mereka yang dapat dilihat kini sukar dirungkaikan teknologi pembinaanya.

"seorang pengkaji berbangsa Perancis bernama Jean-Pierre houdin, telah berjaya membongkar rahsia piramid Giza setelah 8tahun melakukan kajian. Piramid Giza telah dibina 4500 tahun yang lalu oleh raja bernama Khufu, juga dikenali Cheops".

PIRAMID

Ribuan tahun piramid itu berdiri gagah, sebegitu sainstifik, sehingga tidak mampu membuat para arkitek dan jurutera abad ini meniru kecanggihannya.
Satu hasil ciptaan yang tak masuk akal tapi tidak mustahil. Bagaimanakah batu-batu diangkut dan disusun letak dengan sebegitu rapi, menurut ketetapan ukuran dimensinya, semakin tinggi semakin sukar? Apakah rahsianya? Andai kita perhatikan bentuk sudut piramid itu, kita dapati ianya terbina daripada rangkaian 3 dimensi.

Mengapa 3?? Mengapa tidak 2 persegi atau empat. Dan jika diperhatikan, ianya seolah-olah mengambarkan abjad A dalam tulisan Roman. Secara hakikatnya jika kita bandingkan pada tulisan Arab - Ia tampak tiga bentuk huruf Alif dirangkakan menjadi tiga segi. dalam pemikiran sufi, apabila disebut Alif, ianya dikatakan penzahiran daripada titik . Alif itu wujud dan apabila ingin memperkenalkan hakikatnya, ianya menzahirkan Ba, dan rahsianya Alif itu adalah titik dibawah Ba..

nantikan sambungan seterusnya yaa..

0 comments:

Post a Comment