Sunday 17 April 2011

KekUaTan gEtaRan DOA..

   Doa adalah penghubung gelombang niat & kemahuan kpd peringkat tertinggi iaitu pemilik alam ini, yakni Allah tuhan semesta alam. Nabi Muhammad S.A.W banyak mengajarkan doa. Dr bangun tido ke bilik air, memakai pakaian, makan, keluar dari rumah, berkerja sehingga kembali pulang dan tidur terus diiringi doa.


  Ada sebuah hadis yg berasal dari Abu hurairah & diriwayatkan oleh Ibnu Majah. Pada waktu itu, Abu Hurairah trtidur kerana mengalami sakit perut. lalu nabi meminta Abu Hurairah utk bangkit & berdoa :


" Bangkit & doalah kerana sesungguhnya dalam doa
 terkandung kekuatan untuk penyembuhan ."


  Ada 2 perkara yg perlu diperhatikan dalam berdoa iaitu keyakinan dan bahasa doa itu sendiri. Yg terbaik tentu sahaja disertakan keyakinan tinggi dlm berdoa , dan mengerti makna doa yg diucapkan. Didalam Al-Quran juga menganjurkan kita agar sentiasa berdoa kepada Allah.

   Firman Allah S.W.T bermaksud : 
" Berdoalah kepadaku, nescaya Aku menerima doamu."
(Q.S 40:60)

   Oleh sebab itu kita perlu mengajak insan yang lain dan diri kita supaya mengamalkan doa. Berdoalah dengan yakin, sesungguhnya Allah memperkenankan doa kita . kewujudan adalah getaran, bahkan meja yang berada di depan anda , kerusi yang anda duduk, tubuh anda , maka bagaimana mungkin segala sesuatu yang dapat dilihat dan disentuh adalah getaran? memang payah utk percaya bahawa segala sesuatu yang dapat anda kutip dan periksa dengan tangan, benda-benda seperti kayu, batu, malah kesemuanya bergetar.

   Ianya merupakan salah satu amalan yang dapat membangkitkan kekuatan fikiran. Ketika seseorang  yang yakin trhadap doa yang dibacakannya, sebenarnya dia membangkitkan daya fikirannya sendiri.


  Titisan Air  
   Sel-sel kita adalah cermin jiwa . Begitu juga air menurut Dr. Masaru Emoto, air memiliki banyak wajah, dibentuk dengan menyelaraskan dirinya dengan kesedaran manusia.
 Begitu juga dengan sel-sel kita. Apa yang memberi sel serta molekul kemampuan utk mencerminkan apa yg ada didalam jiwa manusia ? Seluruh alam semesta raya ini berada dalam keadaan bergetar dan setiap benda yang menghasilkan frekuensinya sendiri yg unik. .


"berdoalah kpd Ku, nescaya akn Ku perkenankn bagimu, sesungguhnya orang-orang yang mnyombongkn diri dr mnyembah Ku akn msk neraka jahannam dlm keadaan hina dina".
 (surah al-Mukmin : 60)

3 comments:

sHe is : EasTeaMayWar . said...

sy ske kn entry kx nie... dan p'ubahsuaian blog yg cntik... :)

iBtiSam dHearTy said...

terima kasih kembaq kembung ku yg trsyg...
ingat ye.. setiap ap yg kite lakukan prlu diringi niat dan doa... sungguh doa itu senjata umat islam.. ^__^

sHe is : EasTeaMayWar . said...

btl tu kembaq.. pe sgle mslh kite hny yg mmpu kite lakukn hny b'DOA...

Post a Comment