Tuesday 19 April 2011

inTAn sAyaNg neNek !!!

Kali nie hnya sekdar bingkisan luahan hati ... 
kepada
 Allahyarhamah JAH BT. SAMSUDDIN Al-Fatihah buatnya..



     Maafkan cucunda mu ini.. andai selama ini terkurang memberi perhatian.. sungguh aku merinduimu tiap gelak tawamu... walaupun sudah genap sebulan engkau meningalkan dunia ini...

    Tepat pada pukul 11pagi, sewaktu aku berjalan keluar dari dewan setelah selesai berjuang dalam paper tassawuf wa akhlaq, kelegaan hati terasa & ku panjatkan kesyukuran kerana ak berjaya menjawabnya... elok sahaja aku membuka beg kuliah utk menyimpan slip peperiksaan, tiba2 lampu phone ku bernyala.. kelihatan ada pangilan dari angah ku.. abangku bertanye dengan nada tegas " intan nape tak angkat hp jenuh angah kol " dan aku kata pada abang ku dengan nada serius " angah intan kan tegah exam hp kat luar mana tau angh kol". apbila angah menceritakn tujuannya aku istighfar banyak2.. terkedu dan terdiam sejenak.. hatiku berbisik..

"Apa betul ke angah beritahu aku tadi? "

    Dengan bergegas ak berlari pulang ke rumah sewa degan berjalan kaki... sesampainye aku dirumah sewa aku menahan tiap titisan airmataku supaya tiada yang tahu kesedihan ku... aku hanya menuggu angah mengambil aku disini... sesampainya aku di batu gajah di depan rumah kelihatan begitu ramai org berkumpul..

" YA ALLAH!.. adakah ini satu kenyataan "

.. selangkah lagi aku masuk ke pintu kelihatan sekujur badan diselimuti kain batik .. longlai perjalanan ku.. kelihatan tangisan sedara mara... ibu ku datang menghampiri dengan tangisan dan berbisik ditelinga ku "intan nek sudah tiada" ya Allah... tabahkan hatiku... aku menahan air mataku dari berjujuran.. namun aku tewas...
 nek maafkan intan selame nie nek... aku trse terlalu sebak kerana tak dapat mnghabiskan masa dengan nenek.. permergiannye tak siapa duga.. seminggu sebelum pemergianya aku  menziarahinya diwad untuk dibawa pulang ke rumah keluarga ku... sikit pon aku tak kelihatan kesakitan yg ditanggungnya, dirinya ceria seperti hari-hari sebelum yang dilaluinya....

   Ayahku mencerita padaku bahawa arwah dimasukkan kembali ke hospital pada malam sebelum pemergiannya kerana disyaki ade kuman dalam perut. Arwah meniggal kerana terjatuh didalam tandas... mungkin Allah jadikan itu sebagai sebab utk dia pergi... kami redha dengan pemergianya..

   Setiap kali aku mengemas barangnya aku menangis dn aku tak lupa utk selitkan al-fatihah buatnya... kadang2 kenangan itu terlalu membahagiakan dan adakalanya ianya begitu pahit...

  Semoga ianya memberi keinsafan kepada kite bersama, sesungguhnya ajal maut itu ditangan Allah.
kita sebagai hambanya hanya perlu taat akan perintahnya. Ajal maut kita tidak tau bila, dimana dan bagaimana. Samalah kite muhasabah diri, merenung siapa kita dengan-Nya Yang Maha Pencipta...

 Begitu banyak dugaan yang telah engkau tempuhi
namun engkau tetap tabah menghadapi,
semangat mu begitu kuat sekali
untuk meneruskan sisa kehidupan ini...

Ya Allah...
Engkau tempatkanlah nendaku dikalangan org yg beriman
orang- orang yang solehah... ameen..

"INTAN SAYANG NENEK"

0 comments:

Post a Comment